Nákupná horúčka Black Friday a Cyber Monday

Čierny piatok sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov začína obdobie výpredajov za výrazne znížené ceny. Black Friday (čierny piatok) sa posledné roky úspešne zaradil do množstva “výpredajov” ktoré sú u nás takmer celý rok. Niektorým však zľavy počas čierneho piatku pomôžu naštartovať vianočné darčekobranie.

PREHĽAD E-SHOPOV S VÝPREDAJMI BLACK FRIDAY A CYBER MONDAY

Aby sme vám uľahčili vyhľadávanie, pripravili sme samostatnú kategóriu Black Friday. Nájdete tu všetky výpredaje v e-shopoch ktoré sa nám podarilo nájsť. Akcie priebežne aktualizujeme!

 

> BLACK FRDAY/CYBER MONDAY <

 

BLACK ALEBO BIG FRIDAY?

Čierny piatok sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov začína obdobie výpredajov za výrazne znížené ceny. Black Friday (čierny piatok) je piatok po Dni vďakyvzdania v Spojených štátoch (vždy štvrtý piatok v novembri).

Termín vznikol vo Philadelphii kvôli veľkému dopravnému zmätku, ktorý tam tradične nasledoval deň po dni vďakyvzdania. Počas 60. a 70. rokov 20. storočia sa rozšíril a dostal do širšieho povedomia. Dva dni nasledujúce po Dni vďakyvzdania označili policajti, vodiči autobusov a taxikári ako Black Friday (čierny piatok) a Black Saturday (čierna sobota) kvôli zmätkom a dopravným zápcham v uliciach.

Nakoľko toto označenie neznelo pozitívne a sotva bolo stimulom pre dobrý obchod, bolo prerokované obchodníkmi so zástupcom mesta Abe S. Rosenom (jeden z najskúsenejších PR manažérov v krajine). Ten odporučil zmeniť čierny piatok a čiernu sobotu na Big Friday a Big Saturday. Pokus však skončil neúspešne. Napriek tomu má mnoho obchodníkov námietky proti použitiu tak negatívneho termínu na označenie jedného z najdôležitejších nákupných dní v roku.

Existujú aj alternatívne teórie o vzniku označenia. Obchodné prevádzky sú väčšinu roka (január až november) tradične v strate a zisk prichádza v predvianočnom období po vďakyvzdaní. V starých účtovných knihách sa straty (záporné sumy) zaznamenávali červeným atramentom a čierny atrament ukazoval pozitívne sumy. Čierny piatok je podľa tejto teórie začiatok obdobia, kedy obchodníci už nemajú straty (červená) a namiesto toho majú zisk (čierna).

CYBER MONDAY

Cyber Monday je neologizmus prvýkrát použitý v roku 2005 organizáciou National Retail Federation’s (divíziou Shop.org). Vzťahuje sa na pondelok nasledujúci po „čiernom piatku“.

Maloobchodníci si v rokoch 2002 a 2003 všimli, že veľa spotrebiteľov, ktorí nestihli nakúpiť v piatok a sobotu po vďakyvzdaní (boli príliš zaneprázdnení alebo nenašli čo hľadali), nakupovali výhodnejšie on-line v pondelok z domu alebo z práce.

„Cyber Monday“ je marketingový termín pre pondelok po Vďakyvzdaní v Spojených štátoch. Pojem „Cyber Monday“ bol vytvorený marketingovou spoločnosťou na podporu nakupovania on-line. Termín debutoval 28. novembra 2005 v tlačovej správe Shop.org s názvom „Cyber Monday Quickly Becoming One of the Biggest Online Shopping Days of the Year“ (Kybernetický pondelok sa rýchlo stáva jedným z najväčších online nákupných dní v roku).

(zdroj. Wiki)